Travelstories // twee weken Thailand

Eigenlijk is twee weken Thailand veel te kort. Ik had zelf ook veel langer willen gaan, maar helaas waren de vakantiedagen op. Dus werden het twee weken. En als je van tevoren een beetje weet wat je wilt zien kun je in die twee weken een fantastisch beeld van Thailand krijgen. Dit is wat ik er deed en ontdekte.

Mijn bestemmingen in Thailand: Chiang Mai // Phimai // Koh Samet // Bangkok // Ayutthaya

// Chiang Mai

Ik kwam om tien uur in de ochtend aan in Bangkok en vloog die middag direct door naar Chiang Mai in het Noorden. Met Bangkok Air vlieg je daar in ongeveer 1,5 uur heen. Ik betaalde voor deze enkele reis 19 euro. Bij aankomst op het vliegveld hebben we een taxi genomen naar ons hotel en was ik wel aardig op van de lange reis. Ik heb al mijn laatste energie bij elkaar geraapt want het is natuurlijk zonde om om 17.00 uur al je bed in te duiken. We zijn klaar om te gaan en wat denk je: regen! HAHA. Nou, na de bui zijn we richting de oude stad stad gelopen en hebben we over de enorme avondmarkt gewandeld. Souvenirtjes shoppen lukt hier zeker weten. Honderden marktkraampjes die allemaal hetzelfde verkopen. Maar ook enorm veel eettentjes waar je op een plastic tuinstoel aanschuift en het heerlijkste Thaise voedsel voorgeschoteld krijgt.

De volgende dag lopen we weer een stuk richting het oude centrum en stappen we voor het tweede deel in een soort van rode auto/bus/taxi die in het centrum stopt. Deze auto’s rijden in heel Thailand als goedkope openbaar vervoer service voor de locals. Gewoon achterin instappen en betalen voordat je uitstapt. Het is wel handig om aan de chauffeur te vragen welke route hij precies rijdt, want er staat nergens op de auto aangegeven waar hij heen rijdt.

Thailand Azië travel reizen

Ons hotel was redelijk ver van het oude centrum af dus we besloten voor de resterende nachten in Chiang Mai op zoek te gaan naar een centraler hotel. Gelukkig boeken we hotelkamers meestal maar voor één of twee nachten zodat we gemakkelijk kunnen switchen als het ons toch niet zo bevalt. Dat is in ieder geval al een voordeel van reizen in het laagseizoen … hotels zitten nooit vol en je kunt zo een extra nachtje extra boeken of bij een ander hotel binnenlopen en voor dezelfde avond een kamer boeken.

We vinden een goedkoop hotel vlakbij de Oostelijke gate waar we de volgende dag terecht kunnen. Fijn! Omdat de boyfriend al wat langer in Thailand is dan ik gaan we nog even op zoek naar een wasserette om wat kleding te laten wassen. Dat kan op bijna iedere straathoek en kost bijna niets. Om een kilo kleding te laten wassen betaal je ongeveer 40 THB en dat is ongeveer 1 euro. De volgende dag kunnen we onze frisse was weer ophalen.

Ik moet nog even wennen aan het idee dat je gaat lunchen in een restaurantje met plastic tafelkleden, plastic stoelen en een kitscherig interieur. De menukaart is een geplasticifeerd a4-tje en de ober is een ielig Thais mannetje. Ik kom uit het hippe Amsterdam en ben wel gevoelig voor het fenomeen ‘een lust voor het oog’.  Toch is het geweldig om in deze setting je wederom heerlijke lunch te mogen eten. Het gaat er hier absoluut niet om waar je je maaltijd eet, als het maar lekker is. En dat is het absoluut! Na de lunch stappen we op een mannetje met een rode bus af en vragen we hem of hij ons een dag rond kan rijden naar de bezienswaardigheden. Ze doen dit wel vaker en hebben allerlei informatie in het vakje van de autodeur klaar liggen om je te laten zien waar ze je allemaal heen kunnen brengen. We spreken met hem af dat hij ons om 8 uur in het hotel ophaalt en dat we de volgende dag beslissen waar we precies heen willen.

De middag wandelen we verder door de straatjes van het oude centrum en ik word nu al verliefd op deze stad. Wat een knusheid. Wat ontzettend fotogeniek. Wat ontzettend mooi. We zien verschillende tempels en aanschouwen de voorbijgaande monniken in oranje gewaden. Ik open mijn hart voor Thailand en heb zo veel zin om nog veel meer te ontdekken in de komende twee weken.

Thailand Azië travel reizen Thailand Azië travel reizenThailand Azië travel reizen

Op het einde van de dag besluiten we lekker met onze voeten in en bak met visjes te hangen bij de Fish Spa. Nooit eerder gedaan natuurlijk, want in Nederland is dat veel te duur. Nu kostte het ons omgerekend ongeveer 2,50 euro. Tuurlijk wil ik het dan proberen! En wat een ervaring haha. Het is echt een bizar gevoel dat tientallen visjes aan je voeten happen. Het kietelt en voelt een beetje alsof je voet tintelt als hij slaapt. Heel gek, maar heel leuk! Nou, schone voeten dus gaan we ook nog even door naar de voet- en rugmassage. Voetmassage: heerlijk. Rug-en nekmassage: even wennen. Wat een geweld haha. Achteraf wel lekker, maar ik ben (nog) geen massage fan. Helemaal ontspannen eten we op een overdekt marktje nog een lekkere verse vis, rijst met ananas en groenten in oestersaus. Daarna is het tijd voor bed. Wat wordt je moe van nieuwe indrukken hè?

Thailand Azië travel reizen

Vandaag hebben we om 8 uur afgesproken met Noi, een mannetje van middelbare leeftijd die ons de hele dag rond gaat rijden. Hij heeft zijn vrouw meegenomen. Wij stappen achterin de auto met onze spullen en droppen die eerst bij ons nieuwe hotel. Daarna gaan we op pad. Hij heeft vaste plekken waar hij toeristen heen rijdt zoals de Tiger tempel en de olifanten maar wij slaan dat allemaal over. We willen wel bamboe rafting dus daar rijdt hij ons eerst naartoe in ongeveer een uurtje. We betalen voor het raften inclusief lunch 600 THB (15 euro) p.p. en dat is eigenlijk teveel voor wat je krijgt. Met z’n tweeën ga je op een bamboe vlot zitten en wordt je door twee mannen over de rivier gevaren in 40 minuten. De lunch die daarna volgde was fenomenaal, maar iets te vroeg. Nog voor half 12 zaten we met z’n tweeën in een leeg restaurant met een tafel vol lekkers. Ik dacht er een lekkere ijsthee van groene thee bij de bestellen maar kreeg het vieste en zoetste drankje ever. Met melk en ijs en het smaakte naar shampoo haha.

Thailand Azië travel reizenThailand Azië travel reizen

Na de lunch gingen we door naar het AVT rijden op quad. Dat kost 1000 THB (25 euro) voor de driver en 800 THB (20 euro) voor de bijrijder. Ook best prijzig, maar als je van wat avontuur houdt dan is dit zeker leuk om te doen. De hoogtepunten waren voor mij de tempels Doi Suthep en Wat Umong. Doi Suthep is een grote tempel op een berg waar je ook een schitterend uitzicht over de stad hebt. De tocht er naartoe is ook fantastisch. Kronkelweggetjes door de bossen die me een beetje deden denken aan de Droomvlucht in de Efteling.

Thailand Azië travel reizen

Onze laatste stop was Wat Umong. Deze tempel is iets minder bekend bij toeristen, maar wat een bijzondere en magische plek! Wij waren er op het einde van de dag en er waren bijna geen andere mensen. Deze tempel is anders dan alle kitscherige gouden tempels (die overigens wel prachtig zijn!), want het bevindt zich in een soort klein tunnelstelsel. In deze tunnels mediteren de monniken. In de tuinen staan tussen de hoge bomen oude beelden die door de natuur zijn verweerd. Echt een hele mooie plek die je zeker niet over moet slaan als je in Chiang Mai bent.

Onze laatste dag in Chiang Mai doen we het rustig aan. We wandelen weer door alle mooie straatjes, genieten we van het eten (al dat lekkere fruit!) en drinken we lekker een cocktail in een barretje aan straat. We verbazen ons over alle dieren in de dierenwinkels en de vele koffiebarretjes. Een perfecte laatste dag in deze heerlijke stad.

Thailand Azië travel reizen Thailand Azië travel reizen Thailand Azië travel reizen Thailand Azië travel reizen Thailand Azië travel reizen

// Phimai

Om zes uur gaat de wekker. Vandaag vliegen we terug naar Bangkok om daarna meteen door de reizen richting het noordoosten naar Phimai. Na aankomst in Bangkok nemen we een taxi naar Moching bussstation en daar nemen we een bus naar Korat (ook wel Nakhon Ratchasima) We moeten even zoeken waar we tickets kunnen kopen, maar we blijken uiteindelijk op de 1e verdieping te moeten zijn. De rit naar Korat duurt 4 uur en voor een busticket betalen we 240 THB en dat is ongeveer 6 euro. Rond elf uur vertrok de bus vanuit Bangkok en ruim vier uur later kwamen we aan in Korat. Daar moesten we overstappen op de bus naar Phimai. We werden naar loket 41 gestuurd maar die bleek dicht te zijn. Gelukkig konden we gewoon een kaartje in de bus kopen voor 50 THB per persoon (1,30 euro) Dit laatste ritje was nog ongeveer 1,5 uur en toen stonden we eindelijk in Phimai! We hebben onze spullen in ons snoezige ‘koloniale stijl’ hotel (Phimai Paradise House) gedropt en zijn nog even het dorpje in gegaan. We hebben nog een bakje rijst met gebakken kip en kippensoep to go voor 25 THB (0,65 euro) gekocht op de markt en we hebben daarna nog even een duik in het zwembad gedaan want het is echt heel warm hier. De thermometer tikt 43 graden aan dus een verkoelende duik is heerlijk. We drinken nog een biertje en gaan op tijd naar bed. Reizen maakt moe en morgen moeten we op pad naar het historische park.

Vandaag is het tijd om het historische Phimai te ontdekken. We kunnen er lopend naartoe want het hotel licht op steenworp afstand. De entree voor dit park is 100 THB (2,50 euro) Phimai is een schitterend tempel complex van zo’n 800 jaar oud en is in dezelfde stijl gebouwd als het oude Angkor Wat in Cambodja. Phimai is dan maar een miniatuurversie, maar het is wel bijzonder dat dit complex in Thailand te vinden is.

Thailand Azië travel reizen

Het is 43 graden en de zon schijnt hard dus het is zweten uit alle poriën als we over het complex wandelen. Gelukkig kun je veel in de schaduw en is het allemaal zo mooi dat we de hitte voor lief nemen. Omdat het noordoosten van Thailand en dus ook Phimai door veel toeristen wordt overgeslagen zijn we bijna de enige toeristen op het hele complex. Fantastisch om hier alleen rond te lopen maar zonde dat mensen deze tempel overslaan. Wij zijn echt overweldigd door de schoonheid van het bouwwerk en vonden het zeker de reis van 5 uur waard.

Thailand Azië travel reizen Thailand Azië travel reizen

We hebben zo’n twee uur in het historische park rondgewandeld en gaan daarna terug naar het hotel om een fiets te huren en richting de Banyan Trees te gaan. De Banyan Trees is een soort klein bos met bomen die allemaal in elkaar verwikkeld zijn. Heel bijzonder om te zien en lekker verkoelend om te zijn. De locals eten hier hun lunch en genieten van de schaduw. In het midden, tussen de bomen staat een tempel waar ontzettend veel offers worden gedaan. Altijd mooi en kleurrijk om te zien.

Na de Banyan Trees rijden we nog een rondje door het dorp en lunchen we bij een klein restaurantje. Er zijn verder geen gasten dus het voelt alsof we bij de mensen in hun huiskamer eten. De tv stond aan en een baby zat in een box te spelen met zijn moeder. Voor 35 THB (0,90 cent) aten we lekker rijst met kip. Simpel, maar heerlijk. We zouden vandaag weer terug naar Bangkok gaan en vanuit daar de volgende dag naar Koh Samet verder reizen, maar vanaf Korat hebben we de bus direct naar Pattaya genomen zodat we de volgende dag al dichterbij de kust zijn. De rit van Korat naar Pattaya duurt ongeveer 5-6 uur en kost 350 THB (9 euro). De bus is superdeluxe (voor Thaise begrippen) met grote stoelen (groter dan in het vliegtuig) en drinken en een hapje en een dekentje aan boord. In 5,5 uur kwamen we rond 22.30 uur in Pattaya aan en werden we midden in de stad afgezet. Een vriendelijke Thaise man hielp ons met het zoeken naar een goedkope kamer en die vonden we uiteindelijk. Voor 400 THB (10 euro) hadden we een simpele (meer dan simpel, geen warm water, geen wc rol) kamer. We waren laat in de stad dus het was niet meer mogelijk om bij een travel agency nog een mini-van naar Ban Phe te boeken (opstapplaats voor boot naar Koh Samet) Vaak kun je zo’n busje regelen inclusief bootticket. Wij hebben de volgende ochtend met een taxi afgesproken dat hij ons voor 1000 THB (25 euro) naar Ban Phe zou brengen. Dit is een ritje van ongeveer 1 uur. Een busje vanaf Pattaya kost ongeveer 300-400 THB (7-10 euro) per persoon. Vanaf Bangkok kost dit ongeveer 400-500 THB (10-12 euro).

// Koh Samet

De taxi haalt ons rond kwart over tien op en we hebben als ontbijt de heerlijke 7 Eleven tosti gegeten (legendary, snap je na een reis in Thailand). In ongeveer 1,5 uur rijden we naar de haven van Ban Phe. Daar aangekomen moet je goed opletten wat voor prijs je betaalt voor je bootticket, want dat hoeft niet meer dan 50-70 THB (1,20 – 1,70 euro) te kosten. Er werd ons een ‘mooie deal’ gedaan voor 800 THB (20 euro) per persoon met de speedboot naar de overkant te gaan. Loop een paar pieren verder en check het nogmaals en je kunt met een normale boot voor 50-70 THB naar de overkant in 20-40 min (afhankelijk van het weer op zee) Deze boten wachten vaak tot ze vol zijn dus het kan even duren totdat je vertrekt. Op onze tickets stond dat ook vermeld maar onze boot vertrok gelukkig na 10 minuten wachten met ongeveer 10 personen.

Thailand Azië travel reizen Thailand Azië travel reizen

En toen stonden we op het heerlijke eiland koh Samet! Op koh Samet moeten we nog even zoeken naar een hotel maar we vinden snel een redelijk goedkoop guesthouse niet ver van het strand. Een kamer voor 600 THB (15 euro) per nacht en ook zonder warm water. Met deze warme dagen was dat niet eens zo heel erg. We kleden ons om, eten nog wat in een kleurrijk restaurantje aan de overkant van de straat en gaan dan richting het strand. Whoeoe, voeten in het zand en even helemaal relaxen!

Thailand Azië travel reizen

De dagen op het eiland zijn relaxed en behalve zwemmen, boeken lezen, eten en drinken doen we niet veel. En dat is helemaal prima … Ik ontdek de famous roti pannenkoekjes en eet heerlijk vers fruit zoals Mangosteen voor het eerst. We drinken verse fruitshakes, cocktails en buckets en hebben het heerlijk.

// Bangkok

We moeten weer richting het vasteland maar al sinds gisterenavond regent het non-stop. In de ochtend is het nog niet droog en met al onze spullen moeten we weer richting de pier. Door het slechte weer doen we iets langer over de boottocht terug, maar we zijn nog op tijd om het busje te halen. Ruim op tijd blijkt achteraf, want de bus zou om 11 uur vertrekken maar dat blijkt een uur later te zijn. Only in Thailand. Daar wachten ze gewoon tot een busje vol zit, ongeacht of je op tijd in Bangkok moet zijn of niet. Als je dus direct vanaf Koh Samet richting het vliegveld moet kan ik je aanraden om héél vroeg te vertrekken of alvast een dag eerder, want wij reden pas twee uur later weg en nog erger is het verhaal dat het busje niet rechtstreeks richting Bangkok reed in 3 uur maar langs allerlei dorpjes reed om het busje te vullen. Totale reisduur: 7 uur. Het is dus het overwegen waard om het water over te steken en pas in Ban Phe een travel acengy op te zoeken om te peilen welke busjes vrij vol zijn en als eerste vertrekken.

Thailand Azië travel reizen

But we made it: Bangkok! Ook hier is het weer heerlijk warm (denk: 40+ graden). We slapen in een hotel in het backpackers-district Khao San Road dus we droppen onze spullen en gaan nog even op pad. We boeken eerst een dagtocht naar Ayutthaya voor morgen en wandelen dan langs de souvenir kraampjes, eten wat en drinken een bucket bij een technobarretje op Khoa San Road. Morgen moeten we weer vroeg op dus we maken het niet laat. Morgen dan onze ‘one night in Bangkok’.

// Ayutthaya

Gisterenavond hebben we een trip naar Ayutthaya geboekt via een travel agency. Je kan een dagtocht boeken voor 500 THB (12 euro), maar wij wilde liever in de stad een fiets huren en op eigen gelegenheid de stad ontdekken dus we hebben alleen een mini van naar Ayutthaya geboekt voor 250 THB (6,50 euro). Terug zouden we wel kijken welke bus we zouden nemen. Om 9 uur moesten we bij de travel agency zijn en wij waren stipt op tijd. Maar Thailand zou Thailand niet zijn als wij weer moesten wachten. Eerst werden we naar een andere travel agency gebracht. Na ongeveer 30 minuten verscheen er een taxi voor de deur en werden we naar een busterminal (southern bus terminal) gereden. Daar konden we in de minibus die gewoon als openbaar vervoer gebruikt wordt en voor de locals maar 70 THB (1,80 euro) kost. Als we dat hadden geweten!

Als je de tijd hebt en geld wilt besparen kun je naar de Southern bus terminal reizen en daar op een busje richting Ayutthaya stappen voor 70 THB. De minibusjes hebben volgens mij geen busnummer dus je moet even rondvragen waar het busje precies vertrekt.

Thailand Azië travel reizen

Iets na tien uur vertrokkenen richting Ayutthaya waar we in ongeveer 1 uur rijden waren. Ook hier is het zo’n 43 graden, maar gelukkig schijnt de zon niet de hele dag. We stappen uit op het kleine busstation en aan de overkant van de straat huren we fietsen voor 100 THB (2,50 euro). We krijgen een plattegrondje mee en gaan op pad. Op de fiets kun je lekker op je gemak langs de tempels die je zelf graag wilt zien. Bij iedere tempel betaal je ongeveer 50 THB (1,30 euro) entree en wij bezochten er drie die dag.

Het is vandaag te warm om een druk programma te hebben dus rond 16.00 uur nemen we de bus weer terug naar Bangkok. Deze keer betalen we dus maar 70 THB en het busje zit vol als we instappen dus we kunnen meteen gaan. Fijn! Als we weer op het Southern busstation in Bangkok zijn besluiten we de normale bus terug te nemen in plaats van steeds maar weer een taxi of tuktuk. En dat is leuk en weer even helemaal anders en kost maar 10 THB (o,25 euro) Je moet wel even uitzoeken welke bus je kan nemen want er gaan er héél veel, maar mocht je toevallig ook in de buurt van Khao San Road verblijven dan kun je bus 30 en bus 516 nemen. Houd je navigatie even bij de hand en dan kun je zo zien waar je ongeveer uit moet stappen.

// Bangkok

En toen was het tijd voor ‘one night in Bangkok’. Het had weer geregend en we verwachtte wat minder dansende mensen op Khao San Road dan de avond ervoor, maar we waren blij verrast toen we iedereen in de plassen op straat zagen meezingen op foute nummers. Wij begonnen ook aan onze buckets en hebben uiteindelijk een heerlijke avond gehad. De volgende dag was ik alleen wat minder blij haha. We hadden een druk programma gepland om alle bezienswaardigheden te bezoeken. Een katertje, 43 graden en busladingen vol met Chinezen waren niet de perfecte combinatie. We bezochten het Paleis van de Koning voor 500 THB (13 euro) en konden de hitte even niet meer aan dus besloten we naar de MBK Mall te gaan voor verkoeling. Ook erg leuk om te zien trouwens.

Thailand Azië travel reizen Thailand Azië travel reizen

Afgekoeld konden we weer op pad. We hebben het imposante nieuwe deel van Bangkok gezien en ik was wel even onder de indruk van al die wegen over elkaar. ’s avonds maken we het niet laat want de volgende dag moeten we om half 6 op om op 7 uur bij de Co van Kessel fietstour te zijn. Thailand Azië travel reizen

Time to bike! Onze laatste dag in Bangkok en Thailand zit lekker vol. We staan vroeg op omdat we om 7 uur beginnen met de Co van Kessel fietstocht. Met een groep van ongeveer 10 mensen gaan we op onze gele fietsen diep Bangkok in. Door smalle straatjes belanden we in Chinatown en zien we hoe de mensen daar wonen en werken.

Thailand Azië travel reizen

We fietsen langs de bloemenmarkt die verstopt zit tussen al de hoge gebouwen en smalle straten. We zien hoe alle bloemenkransen klaargemaakt worden om die dag te offeren en het ruikt er heerlijk naar verse bloemen. Awesome! We vervolgen onze tocht op een longtailboot en verschuiven ons van het drukke stadscentrum naar een rustige groene buitenwijk.

In totaal duurt de fietstocht 5 uur en als je weinig tijd hebt in Bangkok is dit een fantastische manier om veel van de stad te zien. Ik ben fan! De tour kost 1650 THB (42 euro) en dat is inclusief lunch. We hebben een vol programma dus na de fietstocht gaan we weer richting ons hotel, doen we een klein dutje (want het was vroeg!) en staan we daarna weer klaar voor een Thaise kookcursus. Yam! In een kleine groep leren we de geheimen van een curry paste, Tom Yam soep en Masaman curry. De kookcursus duurt twee uur en kost 1000 THB (25 euro), maar dan mag je wel alles zelf opeten!

Thailand Azië travel reizen

En toen zat onze mooie reis er alweer op. Noooooooo, ik wil nog niet gaan. Ik wil nog veel meer van dit mooie land zien en ontdekken. Twee weken waren kort, maar ik heb wel het idee dat ik het land heb leren kennen. De mensen, het eten, de bijzondere plekken … hopelijk tot heel snel weer!

16 comments on “Travelstories // twee weken Thailand

1. Pingback: Phimai: absoluut bezoeken in Thailand! | HEY FRITS

2. Pingback: Thaise fried rice met gember | Hey Frits

3. Pingback: Jaaroverzicht 2016. Een overdreven lekker reisjaar! - Hey Frits

4. Wow wat hebben jullie veel gedaan en gezien! Echt prachtige foto’s. Dat quad rijden lijkt me echt heel erg tof om te doen, dat is het geld dan echt meer dan waard!

• HEY FRITS.

Na deze reis stap ik nooit meer op een quad haha, maar het was wel cool!

5. Dit lijkt mij echt een droomreis. Volgens mij leer je zoveel met zo’n reis. Weer terug een beetje naar de basics. Zou goed zijn voor ieder mens. PRachtige foto’s meis, je kan zien dat je hebt genoten

6. Wow wat een mooie foto’s en wat heb je in die 2 weken veel gezien en gedaan! Echt heel mooi om te zien. Kan me voorstellen dat het een hele andere wereld is dan hier, zoveel andere belevingen en een geheel andere “way of life”.

7. nicole orriens

Ik kan me voorstellen dat twee weken eigenlijk te kort is voor zo’n mooi land inderdaad!

8. MamaPlaneet

Ik heb het in delen moeten lezen. Iets met veel tekst, enthousiasme en wil alles te lezen en moedergebonden verantwoordelijkheden. Maar wat een trip! Dat is een rijk leven!

9. Mooi daar he! Ik ben in 2012 op huwelijksreis geweest daar. Vond alleen de tempels op een gegeven moment wel saai worden hihi. De natuur is prachtig, maar de armoe kon ik niet zo goed aan, Ik nam het mee en zal ook niet meer snel terug gaan hierdoor.

10. Wauw wat een prachtige vakantie. Ik kan me voorstellen dat twee weken te kort is. Ach ja, heb je een goed excuus om nog eens terug te gaan 😉

11. Thailand,
    Sri Lanka
    en uiteindelijk India (de andere twee worden vaan India voor beginners genoemd, hè, daarom die eerst! 😉 )

Die staan alle drie op mijn verlanglijstje, deze blog doet me alleen meer watertanden!

12. Kan me voorstellen dat je aan twee weken niet genoeg hebt (gehad)! Wat een mooi reisverslag en superfoto’s!