Rondreis Uganda Rwanda Afrika geld

Rondreis Uganda & Rwanda in 3,5 week

In Oost-Afrika ligt Rwanda verstopt tussen Uganda, Congo, Burundi en Tanzania. Dit kleine land is (nog) vrij onbekend bij veel toeristen, maar het heeft zoveel te bieden. Ik neem je mee op mijn reis door Uganda en Rwanda, om je te laten zien hoe mooi deze Afrikaanse landen zijn.

“Hoe kom je nou weer in Rwanda terecht?” Heb ik veel gehoord. Snap ik. Het past niet echt in het rijtje met Afrikaanse bekende bestemmingen als Zuid-Afrika, Tanzania of of Ghana. Waarschijnlijk zou ik Rwanda nooit bezocht hebben als mijn schoonzus er destijds niet zou wonen. Dus omdat zij daar iets goed deed voor de wereld (vrijwilligerswerk voor VSO), konden the boyfriend en ik met eigen ogen gaan zien hoe ze daar drie jaar doorbracht.

Rondreis Uganda & Rwanda Nijl

Een week in Uganda

We vliegen naar Entebbe in Uganda om eerst een week op ontdekking te gaan in het zuiden van dit land. Vanaf Entebbe gaan we naar Jinja. Met een taxi doen we ongeveer 4 uur over de rit. We overnachten bij Nile River Explorers, waar we de komende dagen de Nijl gaan ontdekken. De eerste dag genieten we van onze rust. We zwemmen in de Nijl en huren een kajak en sup-board om meer van de omgeving te zien. ’s Avonds doen we een Nijl-cruise en genieten we van een adembenemende zonsondergang.

Rondreis Uganda & Rwanda Nijl in Jinja

Raften op de Nijl

De volgende dag staat raften op het programma. En wat een dag is dat zeg! De natuur langs de Nijl is prachtig en onbeschrijfelijk sereen. Het raften is spannend maar ook heel erg gaaf, en the boyfriend zegt zelfs dat dit een van de tofste dingen is die hij ooit gedaan heeft. Het is helaas niet goedkoop (USD 140), maar daarvoor krijg je wel een onvergetelijke dag op de Nijl. Op het einde van de dag genieten we nog van een bbq en daarna rijden we door naar onze volgende bestemming: de hoofdstad Kampala.

Rondreis Uganda & Rwanda Kampala bodaboda-tourRondreis Uganda & Rwanda Kampala bodaboda-tour

Bodaboda-tour in Kampala

Het is even omschakelen als we in Kampala aankomen, want het is er druk en warm. We blijven hier een paar dagen en doen een bodaboda-tour. Een bodaboda is een motortaxi in Oost-Afrika, en het is de eerste keer echt doodeng achterop zo’n ding. Ik kreeg een helm op die 4 maten te groot was, onder het mom van ‘dan heb je in ieder geval iets op je hoofd’. Na wat instructies start de tour en dan duurt het nog even voordat ik me echt veilig voel achter op de motor. Maar we komen er wel! De motor raast door het drukke verkeer en doet een hele hoop prachtige plekken aan. Zo bezoeken we de indrukwekkende Gadaffi moskee waar we prachtig uitzicht hebben over de stad.

Rondreis Uganda & Rwanda Kampala bodaboda-tour

Na de moskee zien we nog een Indiaanse tempel, het paleis van de koning en de georganiseerde chaos van het drukke busstation van Kampala. Het is fascinerend om te zien hoe het Afrikaanse leven op zo’n chaotische manier toch lijkt te werken.

Verse vis op de markt

We lunchen op de vismarkt waar we nog meer chaos zien. Boten met verse vis komen aan wal en worden direct verkocht. Mannen in lange, witte jassen bepalen voor welke prijs vis weggaat en iedereen zwaait met briefgeld om extra kans te maken. Overal wordt vis gefileerd en de schubben vliegen in het rond. De vis die we eten ziet er niet uit, maar is wel de lekkerste die ik ooit gegeten heb.

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Kampala naar Kigali

Met de bus naar Rwanda

Week één van ons avontuur zit erop, en vandaag stappen we in de bus naar Rwanda. De rit van Kampala naar Kigali duurt ongeveer tien uur, en bij de grensovergang is het ook weer fascinerend om te zien hoe alles hier werkt. We moeten uitstappen en ons paspoort laten controleren bij een grenshokje. Daarna moeten we het kleine stukje niemandsland wandelend oversteken, waarna we in Rwanda weer in de bus kunnen stappen.

In Uganda wordt Engels gesproken dus daar hebben we ons nog prima kunnen redden, maar in Rwanda spreken ze Frans en de officiële taal is KinyarwandaHeel handig: wij spreken geen Frans. Gelukkig heeft mijn schoonzus ondertussen het Kinyarwanda aardig onder de knie, dus is zij onze tolk tijdens de rest van de reis. Mocht je nou geen Frans spreken dan kom je er met de Engelse taal ook wel, maar het gaat allemaal wat lastiger en vooral langzamer.

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Kigali

Kigali, de hoofdstad van Rwanda

Ook in Kigali zijn de motortaxi’s populair, dus hier moet ik er weer aan geloven als we in de hoofdstad aankomen. Klein detail: we hebben nu natuurlijk een grote backpack + rugzak bij ons die óók even op de motor mee moeten. M’n helm is weer drie maten te groot, maar uiteindelijk komen we veilig aan bij het guesthouse waar we de komende dagen verblijven.

In Kigali bezoeken we het Kigali Genocide Memorial, een plek die zoveel indruk op je achterlaat dat je er verdrietig van wordt … en waar je kippenvel krijgt als je de verhalen leest en de foto’s ziet. Het is er doodstil ondanks de tientallen bezoekers, en na je ronde door het museum kun je niet anders dan er met elkaar over praten.

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Kigali

De dagen in Kigali besteden we langzaam en we ontdekken het leven in de stad. We bezoeken een gigantische overdekte markt, waar je door smalle paden wandelt en alles voorbij ziet komen. Vis, fruit, kleding, groente, souvenirs en vlees. Het is er erg donker en er is veel bedrijvigheid, waardoor het soms een beetje indrukwekkend op me overkomt. We zijn de enige blanken en blonde bezoekers op de markt dus we trekken veel bekijks. Ik voel me geen moment onveilig, maar de sfeer is anders als wij voorbij lopen.

Op de markt kopen we passievrucht en boomtomaat (Japanse pruim) voor onderweg: vandaag reizen we namelijk verder naar Muhazi. Daar overnachten we voordat we de volgende dag op safari gaan! We logeren bij Jambo Beach, een mooi plek aan een meer met leuke ronde huisjes. De bedden zijn alleen iets minder leuk, but we survived.

We gaan op safari!

Een van de hoogtepunten is echt wel de safari mét overnachting in het Akagera National Park. In een echte safari-jeep rijden we een hele dag rond in het park en we zien allerlei wilde dieren. Ik spring een gat in de lucht bij het zien van mijn eerste zebra, en later zien we nog bavianen, buffels, giraffen, impala’s, krokodillen, vogels en nijlpaarden. We staan heel even oog in oog met een gigantische olifant en we zien babygiraffen. Echt onvoorstelbaar mooi en zo bijzonder om mee te maken. Het voordeel van safari in Rwanda is dat de nationale parken niet zo enorm groot zijn – zoals bijvoorbeeld in Zuid-Afrika – dus de kans om in één dag veel dieren tegen te komen is veel groter!

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Akagera National Park
Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Akagera National Park safari

Overnachten in Akagera

Ik dacht dat de dag niet mooier kon, maar de overnachting op een berg in het nationaal park is echt fenomenaal. Als de zon ondergaat maken we een kampvuur om de wilde dieren op afstand te houden. Het is zo donker in het park, dat het hier een feest is om sterren te kijken. We zien vallende sterren en kunnen zelfs de melkweg zien. Adembenemend mooi.

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Akagera National Park safari Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Akagera National Park safari

Maar het allermooiste zien we ’s ochtends. We worden rond 5 uur wakker gemaakt door onze gids om de zonsopkomst te zien. Het is de allermooiste die ik ooit heb gezien … De wolken hangen tussen de bergen en wij kijken er zo overheen. Ik hoor honderden vogels fluiten terwijl het verder doodstil is. De zonnestralen worden steeds warmer en een nieuwe dag kan beginnen. Dit was een fantastische start van de dag!

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika

Op z’n Afrikaans een baby op mijn rug

Na de fantastisch safari gaat de reis terug naar Kigali. Daar logeren we weer een nacht in een guesthouse, om de volgende dag een dorpje in de buurt te bezoeken. In dit dorpje wonen mensen die kampen met psychische problemen, veel met trauma’s van de genocide. Hier worden ze begeleid in hun dagelijkse bezigheden. Ze doen bijvoorbeeld aan handcraft en maken kralen van oude papieren kalenders en oorbellen van sisal blad. Het is heel boeiend om te zien hoe de mensen hier leven, en op een gegeven moment krijg ik zelfs een baby in een draagdoek op mijn rug. Act like a local … en hop, meteen door met het eten maken. Ik was bang dat de baby van m’n rug zou schuiven, maar de vrouwen moesten lachen en zeiden dat ik gewoon door kon gaan. En inderdaad, niks gebeurd. Behalve een toffe ervaring rijker.

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika baby

De omgeving van Butare

Onze volgende bestemming is Butare: de hometown van m’n schoonzus. De reis is ongeveer 2,5 uur en het is heel fijn om daarna even in een echt huis te kunnen logeren de komende dagen. We gaan op pad in de omgeving, maken wandelingen en ontmoeten haar vrienden.

Wandelen door het Nyungwe regenwoud

Vandaag stappen we in de bus voor een rit naar het Nyungwe regenwoud. Hier hebben we wederom een fantastische dag, want het is waanzinnig mooi en indrukwekkend. Ik sta iedere keer weer versteld van de prachtige natuur in dit land. We maken een wandeling van 4,5 uur in het regenwoud en langs theevelden. Wauw, wauw, wauw. Had ik al gezegd hoe mooi het hier is …

Lees meer over wandelen door het Nyungwe regenwoud in Rwanda

Nyungwe Forest National Park Rwanda Afrika travelNyungwe Forest National Park Rwanda Afrika travel

Lake Kivu

Na een fantastische dag in het regenwoud kunnen we bij een vriendin van m’n schoonzus logeren, want de volgende dag moeten we heel vroeg vertrekken van Rusizi naar Kibuye … naar Lake Kivu. Met een boot doen we er 5 uur over om in Kibuye te komen, en het is hier ook weer een feit dat Rwanda weinig toerisme kent. Op de boot worden we ongegeneerd de hele reis aangestaard, omdat we de enige blanke passagiers zijn. Sommige mensen proberen nog een praatje met ons te maken en lachen samen met ons om onze zonnebrandcrème. Want tsja, waar heb je die voor nodig?

In Kibuye bij Lake Kivu gaan we een paar dagen genieten en uitrusten. Het is prachtig weer en ook het meer is erg mooi. We logeren in Home Saint Jean, een rustig pension direct aan het meer. Hier is het vooral zonnen, lekker eten, boeken lezen en niksen. We blijven een dag langer dan gepland, want het is hier zo fijn. Helemaal opgeladen kunnen we het laatste deel van onze reis aan.

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Lake Kivu
Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Lake KivuRondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Lake Kivu
Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika bus

Schoolbezoek in Save

De laatste dagen brengen we weer door in Butare. We bezoeken het kleine plekje Save, waar m’n schoonzus eerst nog gewoond heeft. Ook nemen we een kijkje bij de school waar ze werkte. We worden warm onthaald door enthousiaste oud-collega’s die ons de bibliotheek en de klaslokalen laten zien. We mogen een les bijwonen en ze laten ons zien met welke lesmaterialen ze werken in de klas. Bij de kleuterklassen wordt hard gezongen als wij een kijkje komen nemen en alle kids zwaaien en dansen. Heerlijk!

Rondreis Uganda Oeganda Rwanda Afrika Oost-Afrika Butare school

En dan … na ruim 3,5 week reizen door het fantastische Uganda en Rwanda zit de reis erop. We laten onze persoonlijke reisgids weer achter in haar nieuwe thuisland en kunnen maar één ding beamen: Rwanda is inderdaad een prachtig land, daar midden in Afrika. Het is er groen, niet te warm, veilig, veelzijdig en klein, waardoor je in korte tijd veel kunt zien. In combinatie met Uganda was het een fantastische reis!

10 comments on “Rondreis Uganda & Rwanda in 3,5 week

1. Pingback: Servetten maken van stoffen uit het buitenland - Hey Frits

2. Pingback: Wandelen door het Nyungwe regenwoud in Rwanda - Hey Frits

3. nicole orriens

Dat ziet er allemaal prachtig uit. Wat een mooie rondreis heb je gemaakt. Fijn ook dat de temperaturen goed te doen zijn.

4. Prachtig! De foto’s, je liefdevolle beschrijving van het land.. Echt heel erg mooi. Indrukwekkend ook en verrassend, had niet verwacht dat Rwanda zo’n mooi vakantieland zou zijn. Ik associeer het nog steeds met de nieuwsberichten uit mijn jeugd, ten onrechte.

5. Niet meteen een voor de hand liggende locatie inderdaad, maar wat een prachtige foto’s heb je er gemaakt! Ik krijg meteen zin om zelf te vertrekken!

6. Wow wat een prachtige reis! Mijn man is ooit naar Gambia gereden, die was ook echt heel enthousiast

7. Wat prachtig zeg. Ik heb eigenlijk een heel ander beeld bij dit land. Klopt helemaal niets van eigenlijk.. Lijkt me prachtig als ik t zo zie.

8. Ik zag laatst een documentaire over Rwanda op tv en dacht; wauw… Als ik toch geen kindje had! Denk namelijk niet dat het heel wijs is om nu al zo’n reis te maken met een baby van 8 weken, haha… Maar dat zijn wel echt landen die echt iets toevoegen aan je leven, denk ik! Supermooi verslag, love the pics ook!

• HEY FRITS.

Ik snap dat je met zo’n jong kindje niet al zo’n reis gaat maken. Rwanda is ook niet een van de makkelijkste landen om als toerist te reizen haha. Je komt straks met je kindje vast ook op mooie plekken 🙂

9. Oh prachtig! Jaloers! Dit ga je nooit meer vergeten. Door die mooie plaatjes, ben ik er ook even geweest ☺