Medersa Ben Youssef in Marrakech

Rondreis Marokko in tien dagen

Een rondreis door Marokko stond lang bovenaan mijn bucket-list. En hij kan eraf! Wat was het een fantastische reis met mooie hoogtepunten en … een overnachting in de Sahara! In tien dagen met een auto door de betoverende landschappen en de bijzondere cultuur van Marokko.

Ik had veel reisverhalen gelezen over rondreizen in Marokko. Variërend van 8 dagen tot 3 weken zijn mensen met de auto het land door gecrost. Drie weken de tijd hadden we helaas niet, maar we wilde net teveel zien om alles in 8 dagen te proppen. Dus het werden er 10. Achteraf perfect.

De route

Chefchaouen – Fez – Sahara – Merzouga – Ouarzazate – Marrakech

Rondreis Marokko tien dagen route
Onze route start in Casablanca en we vliegen terug vanuit Marrakech. Casablanca slaan we over en we rijden direct door naar Chefchaouen (de blauwe stad). Daar hebben we twee overnachtingen waarna we doorrijden naar Fez. Ook daar blijven we twee nachten. De volgende dag rijden we naar Merzouga en hebben we een overnachting in de Sahara. De dag erna blijven we in het stadje in een hotel met zwembad (beste keuze ever!) en de volgende dag rijden we door richting Marrakech met nog een stop en overnachting in Ouarzazate. Via de Todra Kloof en Aïd Ben Haddou de volgende dag richting de laatste stop: Marrakesh.

Voor- en nadelen van de route

Deze route had ook zomaar andersom kunnen zijn, maar de prijs van de vliegtickets en de vliegtijden waren zo voor ons het meest gunstig. Achteraf heeft deze route voor- en nadelen. Het grote voordeel was dat we in Chefchaouen rustig konden wennen aan de andere cultuur waarin we ons bevinden. We reizen in het laagseizoen (juni) en het is een rustig stadje waar weinig gebeurt. Er is toerisme en je komt zeker toeristen tegen, maar de verkopers in winkeltjes en mensen van restaurantjes zijn niet opdringerig en irritant. Fez is daarna nog steeds een redelijke cultuurshock maar beter te handelen. Het nadeel van deze route is dat we eindigen in Marrakech en we na het zien van al het andere moois we redelijk verzadigd zijn en de stad heel (héél!) erg toeristisch vinden. Als we waren begonnen in Marrakech hadden we wel direct op moeten gaan in de chaotische stad en hadden we het misschien nog steeds erg toeristisch gevonden, maar dan zouden Fez en vooral Chefchaouen vooral een verademing zijn geweest.

Rondreis Marokko tien dagen Chefchaouen Blauwe Stad

Casablanca – Chefchaouen 338 km (5,5 uur rijden)

Als je zelf de routes berekent via Google Maps ga er dan altijd vanuit dat het langer duurt. Deze route zou volgens Google Maps 4,5 uur duren maar wij hebben er toch ruim 5,5 uur over gedaan. Vanuit Casablanca kun je een lang stuk via snelwegen naar het noorden, maar calculeer verkeerd rijden, files of omleidingen in. Op de snelwegen moet je tol betalen en je komt veel tolhuisjes tegen. Zorg dus dat je altijd geld bij je hebt. Per keer kost het je meestal tussen de 10 en 25 dirham (10 tot 25 cent).

Wat is Chefchaouen fantastisch! Je lees en hoort vanalles over ‘het blauwe stadje’, maar totdat je het met je eigen ogen gezien hebt geloof je niet dat echt alles in dit stadje ook echt blauw is. Het is er bijna uitgestorven als wij heerlijk rond slenteren en we kunnen ongestoord foto’s maken van de blauwe oase. Veel toeristen slaan dit stadje over omdat het net net op de route richting Fez ligt, maar als je de tijd hebt dan zéker niet overslaan! Eén dag is trouwens lang genoeg hier, maar je moet het even gezien hebben.

Ons hotel met fantastisch dakterras en heerlijk uitzicht over de stad: Dar Sababa

Rondreis Marokko tien dagen ChefchaouenRondreis Marokko tien dagen Chefchaouen

Chefchaouen – Fez 201 km (3,5 uur rijden)

Heel eerlijk gezegd was ik best een beetje bang voor Fez. Ik had veel goede verhalen maar nog meer slechte verhalen gelezen en gehoord over deze stad. Mensen zouden enorm opdringerig zijn en je letterlijk winkels intrekken. Ze zouden je naroepen en beledigen en je expres laten verdwalen in de medina. Misschien hebben we geluk gehad, maar wij hadden nergens last van. We hebben onze ogen uitgekeken ik deze haast sprookjesachtige stad. Terug in de tijd, zo in Eftelings Fata Morgana. We waren 1,5 dag ik Fez en hebben onder andere een dagtour met een gids gedaan. Wellicht is dat de reden dat wij ons niet onveilig hebben gevoeld, want de tour is (vaak) met een Marokkaanse man die je mee op sleeptouw neemt. Met zo’n tour zie en hoor je andere dingen over de stad dan wanneer je de ‘de gebaande paden’ neemt. Wij konden een tour bij ons hotel boeken voor 40 euro.

Ons kleine hotel in de medina: Dar Essoaoude

Rondreis Marokko tien dagen Fes Fez Rondreis Marokko tien dagen Fes Fez Rondreis Marokko tien dagen Fes Fez Rondreis Marokko tien dagen Fes Fez

Fez – Merzouga 464km (8 uur rijden)

De rit van Fez naar Merzouga is lang maar erg mooi. We zitten om 7.00 uur in de auto en rijden in 8 uur door het prachtige Marokkaanse landschap. We rijden door bossen, hoge bergen met groene valleien, kale landbouwvlaktes en heel veel kleine dorpjes. Onze volgende stop is de Sahara! Rond 15.30 uur zijn we in Merzouga en daar worden we ontvangen voordat we richting de woestijn gaan. We kunnen nog even bijkomen van de lange rit met een boekje in de tuin en stappen dan rond 18.00 uur op de dromedaris. Fantastisch leuke rit op de rug van deze bijzondere dieren en genoeg gelegenheid om mooie foto’s te maken. Voor zonsondergang arriveren we in ons kleine tentenkamp en klimmen we de zandduinen op te sandboarden. Woehoe! De zon zakt als snel achter de duinen en maakt plaats voor een fantastische sterrenhemel. We krijgen een heerlijke maaltijd en maken nog wat muziek met z’n allen terwijl we op onze rug naar de sterren kijken. Een douche heeft ons tentenkamp niet, maar met een chemisch toiletje en een jerrycan met water komen we een heel eind.

Rondreis Marokko tien dagen Merzouga Sahara woestijn

’s nachts koud in de woestijn?

Het is erg warm in onze tent en dus een fabeltje dat het altijd koud is ’s nachts in de woestijn. In de zomermaanden juni t/m september is het gewoon 26 graden dus je dikke trui en sokken kun je thuis laten. We worden vroeg wakker gemaakt voor de zonsopkomst (lees: 5.00 uur) en daarna stappen we weer op de dromedaris terug richting het hotel waar we onze koffers hebben achtergelaten. Daar krijgen we ontbijt en kunnen we douchen, maar dat laatste slaan we over omdat we meteen door gaan naar het nabijgelegen hotel dat we hebben geboekt … met zwembad!

Overnachting in de Sahara via Moda Camp Merzouga

Rondreis Marokko tien dagen Merzouga Sahara woestijn zwembad Rondreis Marokko tien dagen Merzouga Sahara woestijn zwembad

Een zwembad!

We zijn rond 8.00 uur bij het hotel en we kunnen direct inchecken, spullen droppen en het zwembad in duiken. Een hele dag even niks doen en afkoelen in een zwembad is heerlijk na een aantal vermoeiende dagen in de hitte (40+ celcius) en we besluiten dat dit een van de beste keuzes in ons reisplan is! Het zwembad hebben we trouwens de hele dag voor onszelf, want er zijn tot in de avond geen andere gasten in het hotel. Score!

Hotel met zwembad in Merzouga met uitzicht op de Sahara en de kamelen: Kasbah Azalay (ps: pinnen is hier niet mogelijk, zorg dus dat je genoeg cash bij je hebt!)

Rondreis Marokko tien dagen Todra Kloof

Merzouga – Ouarzazate via de Todra Kloof 368 km (6 uur)

Rond 9 uur zitten we in de auto naar onze volgende bestemming: Ouarzazate via de Todra kloof. De rit naar de Todra Kloof is fantastisch, maar de kloof zelf is wel wat toeristisch. Ondanks dat wel super bijzonder om te zien en heerlijk om even met je blote voeten door het ijskoude water te banjeren. Na de kloof rijden we door naar Ouarzazate. In eerste instantie wilde we een lange dag reizen direct naar Marrakech, maar achteraf bedachten we dat het qua tijd niet haalbaar is om zo’n lange tocht te doen én langs de Todra Kloof te rijden. Dus nog een overnachting in de middle of nowhere: Ouarzazate. We hebben een bijzonder hotel met veel donkere gangetjes en overal tapijten, maar omdat het zo rustig is krijgen we een upgrade en hebben we een prima luxe hotelkamer. In de omgeving is ’s avonds niets te doen dus we eten in het hotel en gaan vroeg slapen.

Het hotel in Ouarzazate: Kasbah Dar Daif

Rondreis Marokko tien dagen Dar Daif Ouarzazate

Ouarzazate – Marrakech 196 km (4,5 uur rijden)

En dan gaan we alweer door naar onze laatste stop: Marrakech. Eerst maken we nog een korte stop in de Atlas Film Studio’s, maar dat is als je weinig tijd hebt niet perse de moeite waard. Daarna rijden we naar Ait Ben Hadou om het dorpje te zien waar Game of Thrones wordt opgenomen. Dito, zeker als je net als ik nog nooit een aflevering van deze serie gezien hebt. Dus door naar Marrakech! Vanaf Ouarzazate zou dit in zo’n 5 uur te rijden moeten zijn, maar wij nemen op aanraden van de hoteleigenaar de route door de bergen. Die zou heel mooi zijn. En er zou een hele nieuwe weg liggen. Een mooie route was het zeker. Fantastisch zelfs, door de bergen. Alleen lag die nieuwe weg er nog niet. Op sommige plekken lag er zelfs helemaal geen weg meer en moesten we de off-road skills van onze Fiat Punto testen. Dus bij deze: neem maar gewoon de route die Google Maps aangeeft, scheelt een hele hoop tijd en ook een hoop zenuwen. Rond 6 uur komen we in Marrakech aan en is het weer even zoeken naar ons hotel, maar dat blijkt uiteindelijk een fan-tas-tische plek te zijn! Een prachtige riad met een heerlijk dakterras.

Rondreis Marokko tien dagen Marrakech Riad Les Inseperables

Toeristisch Marrakech

Na al het moois dat we de afgelopen dagen hebben gezien vinden we Marrakech erg toeristisch en dat valt een beetje tegen. Ik heb fantastische dingen gezien met als hoogtepunt de Ben Youssef Madrasa en Le Jardin Majorelle en ik heb er heerlijk westers gegeten, maar het grote plein met de aapjes en slangen als attractie vonden we bijvoorbeeld vreselijk. Ik ben zeker nog steeds fan van Marrakech en het is alsnog een bijzondere stad om te zien en te ontdekken, maar na bijvoorbeeld het prachtige en minder toeristische Fez ga je gewoon favorieten krijgen. En zoals ik eerder al schreef zouden we Marrakech waarschijnlijk veel toffer gevonden hebben als we daar waren gestart met onze reis.

Hotel in Marrakech: Riad Les Inseparables

Rondreis Marokko tien dagen MarrakechRondreis Marokko tien dagen MarrakechRondreis Marokko tien dagen Marrakech Jardin Marjorelle

Conclusie: Marokko je bent geweldig! Prachtige natuur, fantastische gebouwen en architectuur, fijne wegen om met de auto te roadtrippen en bijzondere steden. Tien dagen was voor ons perfect. We hebben natuurlijk niet alles gezien maar we hebben een geweldige indruk van het land en de steden gekregen. En de overnachting in de Sahara is van mijn bucketlist af! Als je geïnteresseerd bent in andere culturen dan is Marokko er eentje om hoog op je lijstje te zetten.

17 comments on “Rondreis Marokko in tien dagen

1. Linda Peverelli

Super gaaf Manon! Wat leuk om dit te lezen! En mocht ik in de toekomst ook nog willen gaan, dat is wel het idee, kan ik hier zeker een paar tips vanaf plukken. “Helaas” is er eerst een backpack avontuur Indonesie tussengekomen. Lastig he die travelkeuzes.

• HEY FRITS.

Wat vervelend dat je eerst moet gaan backpacken in Indonesië zeg Haha ik ken de travelkeuzes, alles is leuk! Alvast veel plezier met je backpack avontuur.

2. Pingback: Wat kost een tiendaagse rondreis door Marokko? | HEY FRITS

3. Pingback: Hotels in Marokko: hier sliepen wij! | Hey Frits

4. Pingback: Jaaroverzicht 2017: huisje, reisje en dat soort dingen

5. Pingback: Wat kost een tiendaagse rondreis door Marokko? - Hey Frits

6. Pingback: De magie van de Marokkaanse stad Fez - Hey Frits

7. Mooie blog, mooie foto’s. Ik volg je daarom ook graag op Instagram.

8. Dat lijkt me een hele bijzonder reis. Het is niet voor ons weggelegd, maar ik zie de waarde er wel van in. Hele mooie foto’s trouwens.

9. Lijkt me heel bijzonder! Ik zou er ook wel een keertje naar toe willen gaan. Prachtige foto’s trouwens!

10. Haha, waarom de keus om naar een GOT-locatie te gaan als je nog nooit een aflevering hebt gezien? Verder lijkt het me een heerlijke bestemming. Ik ben nog nooit in Marokko geweest maar ik heb veel ex-collega’s die uit Marokko komen. Ik heb altijd gezegd dat ik dit land ooit wil bezoeken, maar dan met één van mijn collega’s om de ultieme local vibe te ervaren.

11. Het klinkt als een hele bijzondere reis, maar wat een gave foto’s ook!

12. Wat een kleurrijke en prachtige foto’s heb je gemaakt. Ik zou er ook wel heel graag een keer naar toe willen.

13. Frederique

Oh wow dit lijkt me zo’n geweldige ervaring, wat een prachtige reis! Nu ik wat vaker langs je blog kom, ging ik toch eens kijken waar de naam ‘Hey Frits’ vandaan kwam. Moest erg lachen, dit had ik niet verwacht 😉

14. Mooie foto ‘s! Lijkt me een prachtige ervaring om naar Marokko te gaan……