Ruim 60% van de reizigers wordt beïnvloed door social media Tulum Mexico

Gelezen: Ruim 60% van de reizigers wordt beïnvloed door social media

Social media is niet meer weg te denken uit ons leven. Cliché, maar waar. Maar blijkbaar is het er best wel erg aan toe, want uit onderzoek blijkt namelijk dat ruim 60% van de reizigers tegenwoordig wordt beïnvloed door social media.

En waar moet je dan aan denken bij die beïnvloeding? Nou, bij die 60% is de vakantiebestemming geboekt op basis van beelden die men op social media heeft gezien. Shocking! Vooral als je weet hoe nep de wereld op social media is. Als ik dit zo lees dan denk ik in eerst instantie: best triest. Maar ook: shit, ik heb dat ook gedaan. Bij mij ging het niet om een vakantiebestemming, maar wel om bepaalde plekken op bestemmingen. Zo móest ik naar Bacalar in Mexico en wilde ik de ‘Green Cathedral’ zien in Kampot in Cambodja. Ja, best triest. En soms valt het dan ook nog gewoon tegen. Zoals ik dat vond met Tulum in Mexico. Echt niet altijd wordt het juiste beeld voorgeschoteld op social media natuurlijk.

Ruim 60% van de reizigers wordt beïnvloed door social media

Lees ook: Tulum in Mexico: waarom ik niet enthousiast ben

Hoe leuk doet de bestemming het op je feed

Maar er is meer. Een derde van de 1000 respondenten geeft toe dat ze de keuze van een bestemming ook baseren op hoe leuk de foto’s van dit land het zullen doen op hun eigen Instagram-account. En op een verjaardag hoef je ook je tips niet meer te geven aan je familie en vrienden, want 58% van de mensen geeft aan tips van blogs, Instagram en Facebook meer te vertrouwen dan suggesties van vrienden en familie. Ok dan.

Geen internet? Nevermind.

Nog eentje, waar ik me óók schuldig aan maak: 60% van de respondenten geeft aan foto’s te willen delen tijdens de vakantie, en van de millennials is dat zelfs 97%. Maar er zijn dan ook weer mensen die een bestemming níet kiezen omdat er geen mogelijkheid is om online te gaan. Dat doe ik dan gelukkig weer niet. #thankgod.

Ruim 60% van de reizigers wordt beïnvloed door social media New York Amerika

#fake

Alsof dit allemaal al niet erg genoeg is blijken we ook niet vies te zijn van een beetje #fake. 45% van de respondenten geeft aan dat ze hun foto’s weleens bewerken om de vakantie mooier te laten lijken dan het was. Ik bewerk mijn foto’s ook met een filter, maar dat doe ik omdat ik het mooi vindt en niet om de boel mooier te laten lijken dan het is.

11% van deze groep mensen gaat nóg een stapje verder: zij hebben weleens een foto geplaatst van een accommodatie en gedaan alsof ze daar verbleven, terwijl dat niet zo was. En 7% trekt de vakantie nog even door door foto’s te plaatsen en te doen alsof ze nog op die bestemming zijn. Terwijl ze allang thuis zijn.


Ruim 60% van de reizigers wordt beïnvloed door social media Santorini Griekenland

Is er ook wifi hier?

Terwijl de vakantie juist de plek is om even offline te zijn – en we willen dat ook graag! – heeft driekwart van de respondenten er toch moeite mee. Zij vinden wifi op het vakantieadres belangrijk. 65% probeert een digitale detox, maar slechts 28% slaagt er ook daadwerkelijk in.


Bron: Travelution

2 comments on “Gelezen: Ruim 60% van de reizigers wordt beïnvloed door social media

  1. Meen je nu echt dat mensen hun vakantiebestemming kiezen op basis van hoe die het gaat doen in hun Instagram-feed? Dat is misselijkmakend, gewoon … En een ex-collega van m’n vriend had weleens klachten over een hotel omdat er geen wifi was. I mean … Ik begrijp dat echt niet.

    • HEY FRITS.

      Haha best schokkend allemaal hè. Ik maak mezelf ook weleens schuldig aan iets te vaak op m’n telefoon zitten en veel met insta bezig te zijn, maar dit gaat me ook allemaal iets te ver

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.