Gent België citytrip

Citytrip Gent

Gent is leuk! Een klein Belgisch stadje vol met studenten en daarom: hip! Veel leuke koffietentjes, maar ook lekker foute bruine kroegen om bier te drinken. In twee dagen ontdekte ik Gent en de leukste plekjes ga ik met je delen.

Vanaf Amsterdam ben je met de bus in 3,5 uur in Gent. Wij konden voor 28 euro retour met Flixbus. ID-bus is zelfs nog iets goedkoper, maar die droppen je niet midden in de stad. En aangezien we al zo weinig tijd hadden besloten we lekker Flixbus te nemen die ons bijna in de stad afzet. We slapen in het Ghent River hotel en ligt ongeveer 15 minuten lopen vanaf de bushalte en midden in het centrum, prima dichtbij dus.

Gent Belgie citytrip europaGent Belgie citytrip europa

^^ Barista Coffee&Cake
@baristagent
Hippoliet Lippensplein 25 ma tot vrij: 08.00-18.00 & zat: 09.30-18.00
Meerseniersstraat 16 ma tot vrij: 08.00-18.00 en zat & zon: 09.00-18.00

We kunnen nog niet inchecken in het hotel dus we doen eerst een koffietje bij Barista, om de hoek. Een leuk tentje in het centrum met héérlijke taart. Zeker niet overslaan dus. We hebben een 100% Gent boekje bij ons en zoeken daarin een leuk plekje om te lunchen. Met een mooie wandeling langs de Leije komen we uiteindelijk bij het Lepelblad. Het plaatje in de reisgids doet vermoeden dat het een leuke hippe plek was, maar dat viel een beetje tegen. Het restaurant was vrij leeg en er was geen muziek. Het had een klassieke inrichting en was niet helemaal wat ik ervan verwachtte, maar het eten daarentegen was wel erg lekker. Het was tegen 14.00 uur en we bestelde een plankje met verschillende soorten vleeswaren.Chorizo, Parmaham en bloedworst met een mandje vers brood. Heer-lijk gegeten. Uiteraard drinken we er ook een biertje bij.

Gent Belgie citytrip europaGent België

^^ Het Lepelblad
Onderbergen 40, Gent
ma-za 11.30 – 23.00 uur

Tegenover Het Lepelblad zit een andere leuke spot. Moor & Moor. Een plek om lekker te eten of snel wat af te halen. Ze verkopen lokale producten met een eigen verhaal en het ziet er ook allemaal nog hartstikke hip uit. Doen! Lees meer (en kijk vooral plaatjes!) over Moor & Moor op de Belgische website New place to be.

^^ Moor & Moor
Jakobijnenstraat 7, Gent

Met een volle buik kunnen we er weer even tegenaan. Het is ondertussen mogelijk om in te checken in ons hotel en omdat het centrum van Gent toch klein is en we niet zo ver weg zijn besluiten we eerst terug naar het hotel te gaan. Even opfrissen enzo. We nemen een andere toeristische route terug en zijn binnen no-time weer op de plek van bestemming.

Het Ghent River hotel is een mix van oud & nieuw. Sommige kamers (ook die van ons!) hebben leuke houten balken in het plafond en een mooie bakstenen muur. Het dakterras waar het ontbijt is, is lekker modern met veel metalen elementen. I like it. Het hotel heb ik via een leuke aanbieding op Travelbird geboekt, en daarbij zit ook een welkomsdrankje in de hotelbar. De bar is niet enorm gezellig, maar gratis bier is gratis bier!

We pakken onze 100% Gent reisgids er weer bij en overleggen wat onze volgende stop wordt. Honger hebben we nog niet door onze late lunch dus we besluiten gewoon weer op pad te gaan en te zien wat we tegenkomen. En dat wat we tegenkomen is té fantastisch: een bierpaleis genaamd ”De Trollekelder” (Bij Sint-Jacobs 17, Gent). Een gigantische bruine kroeg met wel honderd verschillende bieren op de kaart. We kiezen de meest gekke namen en bestellen er nog een bordje kaas en worst bij. Hop, biertje nummer 3.

Uiteindelijk was het tijd om toch maar een hapje te gaan eten. Leuke, hippe plekken heb ik van tevoren niet kunnen ontdekken dus we willen eigenlijk lekker fout spare-ribs eten bij Amadeus (Gouden Leeuwplein 7, Gent)  in het centrum. Die toko zit helaas helemaal vol dus we moeten een plan B verzinnen. Uiteindelijk eten we wat bij een restaurant op de Korenmarkt. Niet speciaal en erg toeristisch. Doet me een beetje denken aan het Vrijthof in Maastricht, alle restaurants op een rij. Na het eten en al dat bier zijn we klaar voor vandaag. We kakken in en wandelen lekker terug naar ons hotel. See you at breakfast!

Gent Belgie citytrip europa Gent Belgie citytrip europa Gent Belgie citytrip europa

Onze hotelkamer ligt aan het water en in de ochtend hebben we een mooi uitzicht. Het ontbijt eten we nog een verdieping hoger, dus vanaf daar zien we nog meer van de grachtjes en de stad. Het weer is niet super, maar we checken uit bij het hotel en gaan weer op pad.

Eerst doen we onze toeristen plicht: een rondvaart over de Leije. Duurt ongeveer drie kwartier en we worden Gent-wijs. Daarna lopen we gewoon weer wat door de stad langs bezienswaardigheden. Onderweg kopen we Gentse neuzen (héle zoete snoepjes met framboos-smaak) en fotograferen we erop los. We krijgen weer zin in een kop koffie en we besluiten de andere locatie van Barista op te zoeken. Helaas blijkt die dicht te zijn als we hem gevonden hebben. Dichtbij is een andere leuke koffietent: OR Espresso Bar. Lekker hippe plek met goeie koffie.

Gent Belgie citytrip europa Gent Belgie citytrip europa

^^ OR Espresso Bar
Walpoortstraat 26, Gent

En we lopen, en we lopen, en we lopen. De wijk waar we zijn vinden we niet erg de moeite waard (gewoon wat straten zonder bezienswaardigheden) dus we gaan het noordelijke deel van de stad proberen. Dat is leuk: oude huisjes, een Begijnhof en smalle straatjes. Beter sfeertje!

We hebben nog tijd om laat te lunchen en moeten daarna alweer richting het station om de bus te halen. Eten doen we bij Le pain quotidien. Het is wat duur (ik geloof dat het Amsterdamse Oud-Zuid publiek gek is op deze keten) maar het eten is waanzinnig. We hebben spelt-zuurdesembrood met avocado en brood met mozzarella en parmaham. Ja, echt lekker.

Gent Belgie citytrip europa

Le pain quotidien ^^
Kalandeberg 10, Gent

En toen zat het er alweer op. Terug naar station Gent Dampoort en weer in de bus terug naar Amsterdam. Ik vind Gent het aanbevelen waard. Een lief klein stadje met hippe plekjes en waanzinnig foute biercafés. Ga er niet meer dan twee dagen heen, want dan loop je echt tien keer langs dezelfde plekken en ga je uit verveling waarschijnlijk meer bier drinken dan je lief is. Maar zo’n korte citytrip met je lief of met een vriend(in) is tof. Onee, plezant!